Wielkimi krokami zbliża się finał Fashion Designer Awards. Już 27 maja poznamy zwycięzcę 10 edycji tego prestiżowego konkursu. W tym roku projektanci zmierzyli się z hasłem konkursowym: Be Italian Be Glamour. Swoje autorskie kolekcje zaprezentuje dziesięciu utalentowanych projektantów. Zawalczą o imponującą pulę nagród, m.in. wyjazd na targi White Milan z Partnerem Głównym konkursu – Batonikiem Duplo i Premier Vision do Paryża z Cisowianką Perlage.

W sobotę 13.04.2019 odbył się półfinał w Galerii Mokotów, gdzie swoje prace zaprezentowało 20 młodych projektantów. Jury konkursu wybrało 9 finalistów, którzy zaprezentują swoje mini kolekcje w finale. Dziesiątym uczestnikiem zostanie osoba wyłoniona drogą głosowania internetowego. Na ostatniego finalistę głosować można do 22.04 na stronie www.fashiondesignerawards.com.pl 

Podczas półfinału mogliśmy poznać takich ekspertów jak m.in. fotografka Lidia Popiel, ekspert marki AA Wings of Color – Magdalena Pieczonka, stylista Galerii Mokotów – Adam Chowański, zwyciężczyni zeszłorocznej 9 edycji FDA – Celina Wesołowska, autorka bloga mymoodbook Urszula Woźniakowska, oraz członkowie kapituły Fashion Designer Awards : wykładowca Wyższej Szkoły Mody Via Moda – Andrzej Foder, head of operations showroom.pl – Kasia Wosiek, redaktor naczelna miesięcznika Avanti – Marta Kulczycka, projektantka Bizuu – Zuzanna Wachowiak, naczelna stylistka TVN – Dorota Williams, komentatorka mody – Joanna Horodyńska, autorka bloga Macademian Girl – Tamara Gonzalez Perea. 

Imprezę poprowadziły Agnieszka Hyży i Joanna Sokołowska – Pronobis.

Agnieszka Hyzy Joanna Sokolowska-Pronobis Magda Pieczonka Tamara Gonzalez Perea Zuzanan Wachowiakjpg

Agnieszka Hyży, Joanna Sokołowska – Pronobis, Magdalena Pieczonka, Tamara Gonzalez Perea,  Zuzanna Wachowiak

Agnieszka Hyzy Magda Pieczonka Joanna Sokolowska-Pronobis Joanna Horodynskajpg

Agnieszka Hyży, Magdalena Pieczonka, Joanna Sokołowska – Pronobis, Joanna Horodyńska 

LIdia Popiel Agnieszka Hyzy Joanan Sokolowska Pronobisjpg

Lidia Popiel, Agnieszka Hyży, Joanna Sokołowska – Pronobis

    Podczas tego ważnego, modowego wydarzenia goście podziwiali również kolekcje na wiosna – lato takich marek jak : Warsaw Concept Store, Stefanel, Deni Cler Milano, Royal Collection, United Colors of Benetton oraz Armani Exchange.

    Modelki na wybiegu prezentowały look przygotowany przez Partnerów beauty FDA – AA Wings of Color i Matrix. Dopełnieniem stylizacji modelek było obuwie marki Hogl.

backstage_3jpg

backstage_1jpg

W oczekiwaniu na wielki finał rozmawiam z pomysłodawczynią Fashion Designer Awards Joanną Sokołowską – Pronobis o pasji do mody, promowaniu młodych artystów i oczywiście o interpretacjach konkursowego zadania “Be Italian Be Glamour”.

Joanna Sokolowska Pronobisjpg

Joanna Sokołowska – Pronobis

Diana Dyba: W tym roku mamy jubileuszową edycję Fashion Designer Awards. To już 10 lat wspierania młodych twórców i wyszukiwania nowych modowych talentów. Joanno, jak i kiedy dokładnie narodził się pomysł stworzenia konkursu Fashion Designer Awards?

Joanna Sokołowska – Pronobis:  Po 14 latach pracy w korporacji uznałam, że teraz albo nigdy, że chcę zacząć pracować samodzielnie, że potrzebuję zrobić coś sama od początku do końca. Wiedziałam, że jestem świetna w produkcji i organizacji, dzięki pracy w Polsacie nauczyłam się wszystkiego o sponsoringu, a dzięki pracy w Elite Model Look poczułam impuls, motyle w brzuchu i już wiedziałam, że moda to jest to. Miałam pomysł! FDA wymyśliłam na wakacjach w Nowym Jorku w lipcu 2008, a już w grudniu wystartowała 1-sza edycja , ze Sponsorami, z Patronami medialnymi, z całym harmonogramem rozpisanym do maja i tak już to zostało, że od 10 lat startujemy w grudniu a finał jest w maju. Tylko dzięki mojej żelaznej konsekwencji FDA jest nadal na rynku i ma ugruntowaną pozycję. Jak uruchamiałam projekt 10 lat temu było 5 konkursów dla młodych projektantów, więc ryzykownie było robić kolejny. Wiedziałam jednak, dlaczego chcę to zrobić i że będzie to zupełnie nowa jakość.

Jestem dumna i szczęśliwa, że od 10 lat FDA jest stałym elementem mojego życia, pasją i przygodą i, że przy okazji wyszedł z tego fajny biznes.

Diana:  W tym roku hasłem konkursu jest “Be Italian be Glamour”.  Jakie kryteria brane były pod uwagę jury oceniając interpretacje projektantów?

Joanna: Temat „Be Italian Be Glamour” wywołał ogromną radość, jestem szczęśliwa, ze właśnie na 10 edycję narodził się w mojej głowie temat włoski. Nie ma chyba limitu inspiracji jeśli chodzi o Włoską sztukę, kulturę, operę, kino, architekturę. Nasi uczestnicy inspirowali się niemal wszystkim, od sycylijskiej mafii, przez alpejski trekking, mediolańskie kościoły do karnawału w Wenecji. Cała paleta, dlatego tegoroczne moodboardy były zachwycające. Jurorzy FDA to wybitne grono uważnych ekspertów. Podczas 1-szej selekcji na podstawie rysunku żurnalowego zwracamy uwagę na pomysł, jakość projektów ich estetykę i zgodność z tematem. Na drugim etapie podczas indywidualnych prezentacji liczy się konstrukcja, tkanina, jakość wykonania i osobowość projektanta. Dla obu stron to wspaniałe doświadczenie i wymiana energii.

Diana: Co trzeba zrobić, aby zostać w Polsce znanym i docenianym projektantem? Jak z pasji do tworzenia ubrań zrobić dobrze prosperującą markę?

Joanna: Nie ma jednego złotego środka, gdyby tak było mielibyśmy wyłącznie spektakularne sukcesy, a bywa różnie. Myślę, że to wypadkowa wielu czynników, spotkania właściwych ludzi we właściwym momencie, cech charakteru, umiejętności interpersonalnych, bo przecież to właśnie te w dzisiejszym świecie są kluczowe, a nie dyplom uczelni. Albo ludzie pokochają twoje ubrania, albo nie, albo coś zaskoczy, coś chwyci za serce albo nie, są ludzie, którzy umieją sprzedawać , budować relacje, inni mniej. To są elementy które składają się na sukces, no i praca , praca i jeszcze raz praca. Na początku jak się zaczyna trzeba zrobić dla swoje marki wszystko.

Diana: W czasach masowych produkcji, kopiowania pomysłów znanych domów mody przez sieciówki, jaką szansę ma młody polski projektant?

Joanna: Wracamy do pytania o to jak odnieść sukces, wg. mnie

to kwestia zbudowania takiej filozofii marki, żeby ludzie chcieli za tym pójść, za dobrą, autorską modą, dobrą jakością i atrakcyjną ceną, żeby nie kupować tylko ubrania, ale cały świat projektanta, jego wizję, jego pasję, dać się uwieść marce.

Diana: Już 27 maja wielki finał podczas którego poznamy zwycięzcę konkursu. Jakie emocje czekają na nas w finale?

Joanna: Tego dnia po raz 10-ty wybierzemy laureatów konkursu, zobaczymy 10 finalistów i ich kolekcje konkursowe. Celina Wesołowska, zwyciężczyni poprzedniej edycji pokaże premierową kolekcję. Znów będą te wspaniałe, wzruszające emocje, deszcz nagród, będą laureaci poprzednich edycji, bo mamy cały czas kontakt i zbudowaliśmy taką naszą małą społeczność. Naprawdę nie mogę się już doczekać.

FDA_grupowejpg

Oto 9 finalistów 10 edycji FDA, do 22.04 trwa na www.fashiondesignerawards.com.pl głosowanie na 10 finalistę, którego tradycyjnie wybiorą internauci.

Finalista Uladzislau Bahdanaujpg

BAHDANAU ULADZISLAU – Mińsk ( Białoruś )

Finalistka Marlena Czakjpg
CZAK MARLENA – Łódź

Finalistka Magdalena Czamarajpg

CZAMARA MAGDALENA – Lublin

Finalistka Pola Demianiukjpg
DEMIANIUK POLA – Pruszków

Finalistka Weronika Gorskajpg

GÓRSKA WERONIKA – Warszawa

Anna Hasiakjpg

HASIAK ANNA – Łódź

Finalistka Manuela Koreckajpg
KORECKA MANUELA – Szczecin

Finalista Adrian Krupajpg

KRUPA ADRIAN – Łódź

Finalistka Anastasia Solodovskajpg

SOLODOVSKA ANASTASIA – Kijów

Partnerzy: Batonik Duplo, Galeria Mokotów, Cisowianka Perlage, AA Wings of Color, Matrix, Showroom.pl, ViaModa, Enter Air, Brother

Patroni Medialni: Radio Czwórka, Gala, kobieta.pl, wp.pl, lamode.info, Avanti, Co Jest Grane 24, Kmag Magazyn, Lounge Magazyn.

 

Diana Dyba